🇸🇰У червні 1703 року, коли на північному сході Угорщини спалахнуло повстання, Ференц II. Ракоці, один з найбільш впливових протестантів угорського королівства, повертається на батьківщину. З самого початку бере на себе керівництво заворушеннями і видає патент, за яким вербує і звільняє всіх воюючих підданих від кріпосних обов'язків під час їх перебування в його армії. Це повстання мало дві причини, першу, внутрішньополітичну, неприязнь угорської шляхти до Габсбургів, які забирали в неї привілеїв і маєтків, та другу, релігійну, негативне сприйняття насильницької рекатолизації, як з боку шляхти, якій давали на вибір між втратою майна або віри, так з боку селян і міщан, яких могли за "не правильну віру" стратити.
👑 У 1705 році Ференца II. Ракоці було проголошено лідером Конфедерації угорських станів Асамблеєю в Сечанах. Попри те що в нього вийшло звільнити більшу частину королівства Угорщини від Габсбургів, він розуміє своє складне становище; союзники далеко, хоч вдача зараз на його боці, але ситуація може будь коли зміниисть, і вдруге він сам перемогти Габсбургів не зможе. Тому він намагається домовитись з Габсбургамм. Ференцу пропонують володіння в інших частинах імперії Габсбургів, але він не хоче кинути Угорщину, її шляхту, і своїх братів протестантів, через що відмовляється від їхньої пропозиції. У 1708. році, військо Ференца ІІ Ракоці, послаблене епідемією що охопила всю Угорщину, зазнає в серпні 1708 року поразки у бою з імператорськими військами під Тренчинським замком. 1 травня 1711 року повстанці нарешті домовляються з імператором про так званий Сатмарський мир. Мирний договір, який влаштовує зокрема угорську шляхту, адже вона поверне собі певні привілеї. Тим часом Рекатолизація селян продовжується з новою жорсткістю, всіх хто під час повстання навернувся до протестантизму, під загрозою фізичної ліквідації навертають до католицизму.
Куруці
-
🇸🇰Коли Данєл Крман, лютеранський священик словацького походження, побачив, що скасування релігійного гніту з боку Габсбургів не прийде, то перейшов на бік угорського повстання, що очолив Ференц II Ракоці.
🇸🇪Попри релігійну діяльності, у 1706-1709 роках він працював суперінтендантом лютеранської церкви в королівстві угорському, Данєл Крман займався і дипломатичною діяльністю. Саме в рамках своєї дипломатичної діяльності, він у 1708-1709 роках вирушив, з проханням підтримати повстання угорських протестантів, у свою славетну і добре задокументовану подорож до шведського короля Карла XII, який тоді воював проти царя Петра Першого. Із записів про подорож до короля Карла XIII та назад додому в Угорщину були створені рідкісні подорожні нотатки. У них Крман описав свою подорож Польщею, Литвою, Білоруссю, Україною та Молдовою. В них він, окрім подій описує і географію та етнографію країн і народів, яких він побачив під час своєї подорожі.
Особистий приятель гетьмана Мазепи та єванєлицький священик Данієл Крман
-
👑Кінець другої хвилі протиреформації приніс Патент на віротерпимість. Цей документ, який було створено 13 жовтня 1781 року,проголосив обмежену релігійну свободу та громадянську рівність послідовників єванєлицької, аугсбурзької (лютеранської) реформатської гельветської (кальвіністської) та православної деномінацій з римо-католиками.
Йозеф ІІ. Автор патенту про віротерпимість
-
💰Причиною цього були переважно зусилля з підтримки економічного розвитку країни шляхом використання потенціалу послідовників некатолицьких релігій.
📜Послідовники цих релігій могли володіти майном, займатися ремеслами, ставати громадянами міст, отримувати вчені ступені і займати державні посади. На храми цих конфесій спочатку поширювалися певні обмеження, такі як заборона на входи з головної вулиці або площі, але незабаром вони були скасовані. Однак католицизм і надалі залишався державною релігією
🇦🇹 Після поразки повстання Ракоці, Австрія вирішила зосередити свої сили на заселення спустошеного війнами з турками півдня Королівства Угорського.
✝️Словацькі лютерани, що на той час страждали від переслідувань з боку Габсбургів, погодились заселяти ці Спустошені землі в обмін на надання гарантій релігійної свободи. Таким чином Габсбурги хотіли позбутися не зручних протестантів, і заодно заселити пусті землі. Перші поселенці були дуже релігійні, і в найкращих лютеранських традиціях надали великої увагу розвитку освіти, що з них зробило найбільш освічену Етнічну групу на новій батьківщині.
🇸🇰 Перші словаки сучасних південної Угорщини та Воєводини були дуже релігійними, тому, разом з худобою, приносили з собою на нову батьківщину і свої біблії і траносціюсі. Велике значення церкви у житті цієї громади доводить і те що перш ніж працювати над оформленням політичного самоврядування своїх громад, вони оформлювали їхнє релігійне самоврядування.
Бекешська Чаба, одна з словацьких колоній на півдні Угорщини
-
👑18 століття принесло призупинення другої хвилі протиреформації у Словаччині. З тих пір жорсткої протиреформації на території сучасної Словаччини більше не проводили.
Селяни протестанти з центральної Словаччини 1736 р.
-
👑Однак, попри це, 18. століття також вплинуло негативно на відсоток лютеран у Словаччині. Якщо наприкінці 16. століття вони становили від третини до 40 % населення, то на момент підписання патенту по віротерпимість вони становили 20-25%. Окрім падіння відсотку протестантів, репресії з боку влади призвели і до інших проблем, економічних. Регіони з великою долею протестантів стали, в результаті довготривалої відсутності уваги з боку Габсбургів, одними з найбідніших в Королівстві Угорському. В результаті довготривалих реквізицій землі, багато лютеранських сімей вимушені були мати менш дітей, щоб не ділити вже й так дрібні сімейні маєтки. Це спричинило поглиблення економічних проблем регіонів, в яких була нестача молодих людей. Ці проблеми тяглись аж до самого кінця існування імперії Габсбургів.
Джерела
https://www.kosiceonline.sk/slavne-kosicke-osobnosti-frantisek-ii-rakoci
https://www.ecav.sk/aktuality/spravodajstvo/spominame-na-vzacnych-evanjelikov-daniel-krman
https://www.teraz.sk/magazin/historia-pred-240-rokmi-vydal-cisar-j/582926-clanok.html
Kvačala, J.: Dejiny reformácie na Slovensku. Liptovský Sv. Mikuláš. 1935
Комментарии
Отправить комментарий