К основному контенту

Реформація на території сучасної Словаччини в 17. Столітті

🇦🇹Габсбурги використовували антитурецьку боротьбу для сприяння централізації та рекатолицизму. Протестанти в Королівській Угорщині були позбавлені майна і церков. Незадоволені протестанти подали протест на сейм у Братиславі, і ерцгерцог Маттіас, який представляв свого брата Рудольфа II, відповів, що подібні контрреформаційні дії не будуть продовжені. Однак імператор Рудольф II відхилив їхній протест і заборонив обговорювати релігійні питання на зборах. 

⚔️Повстання Штефана Бочкая було першим з шести антигабсбурзьких повстанських повстань. Це відбувалося в 1604 – 1606 роках. Він успішно розгромив прихильників Габсбурзької контрреформації і звільнив майже всю Східну Словаччину. Він прагнув домогтися свободи віросповідання для вищих класів. Обидві сторони уклали мир 23 червня 1606 року у Відні. Привілейованому населенню була гарантована свобода віросповідання, а учасникам повстання була надана амністія. 
-
Штефан Бочкай
-
👑Юрай Турзо, який був обраний угорським палатином у 1609 році, допомагав лютеранам набагато більше за Бочкая. Палатин понад усе дбав про інтереси церкви, Еліаш Лані був його радником у цьому і за його порадою Турзо став вимагати незалежних суперінтендантів. Коли навесні 1609 року Турзо повернувся додому з Виборчих зборів, він скликав синод на липень того ж року, який, однак, не відбувся.  
-
Юрай VII. Турзо
-
📜Синод, що відбувся в Жиліні в 1610 році з його ініціативи, мав особливе значення для розвитку управління лютеранською церквою в Словаччині. Цей Синод завершив розвиток Реформації Лютера майже по всій Словаччині і були сформовані самоврядні органи Еванєлицької церкви Аузбурзького віросповідання (Скорочено Єванєлицької церкви) 
Єванєлики стали незалежними і таким чином звільнилися від юрисдикції Римо-католицької церкви. Звільнення церкви спід католицької юрисдикції на Спіші та Шариші було завершено через чотири роки на синоді в Спішському Подграді. 

🇻🇦Звільнення лютеран від юрисдикції католицької ієрархії, викликало рішучий протест з боку архієпископа Естергомського Франтішка Форгача, який скликав у 1611 році синод католицького священства в Трнаві для нової хвилі рекатолизації. 

🇸🇰Успіх рекатолицизації в першій половині XVII століття пов'язаний в першу чергу з ім'ям Петра Пазманя (1570 – 1637). У 1616 році, коли Пазман став архієпископом Естергома, помер захисник протестантів Юрай Турзо, і палантинство потрапило до рук католиків. Спочатку палатином став Сигізмунд Форгач (1619), а пізніше Мікулаш Естергазі (1625), обоє прихильники Пазманя.

👑Завдяки зусиллям Петра Пазманя в першій половині XVII століття в католицьку віру перейшла низка аристократичних родин. 
-
Петер Пазман
-
🇦🇹Дворянство, відвойоване назад в католицьку церкву в результаті Контрреформації, прийняло не тільки нову релігію, а й габсбургофільську ідеологію, в обмін на що змогло зберегти свої володіння.

🇨🇿🇭🇺До чеського повстання влітку 1619 року приєдналося повстання в Угорщині під проводом Габріеля Бетлена. Він об'єднався з деякими важливими угорськими протестантськими магнатами і в серпні вторгся до східної Словаччини. 
-
Габріель Бетлен
-
🇭🇺🇭🇺Він розбив армію Другета і зайняв Кошице на початку вересня 1619 року. Його прихильники обрали його главою Угорщини, захисником некатолицької релігії, випустили маніфест «Скарги Угорщини» (лат. Querela Hungariae), в якому розповіли описали причини і програму повстання. Бетлен переміг військо католиків і тимчасово звільнив всю Словаччину,і разом з Чехами рушив до Відня. 

🇦🇹🇵🇱Однак Юрай Другет вторгся до східної Словаччини зі своєю восьмитисячною армією польських найманців і змусив Бетлен відступити з Відня

✝️Бетлен тимчасово домігся свободи віросповідання і вигнання єзуїтів з Пазманом з Королівської Угорщини. 

💀 Після декількох не вдалих спроб перемогти католицьких Габсбургів Бетлен помер, не змігши позбутись католицького ярма. 

✝️Загальне невдоволення нескінченним релігійним гнітом спричинило в 1678 чергове повстання, яке очолив Імріх Токелі, багатий лютеранський магнат з міста Кежмарок.  
-
Імріх Токелі
-

🇭🇺Зі східної Словаччини це повстання проникло в решту верхньої Угорщини. Зі страху від цього повстання імператор Леопольд I у 1681 році скликав збори у Шопроні. Він уже скасував абсолютистську форму правління, і на зборах було офіційно відновлено свободу віросповідання принцип, однак реально рекатолизацію не припинили. 

🇸🇰У 1682 році Імріх Токелі став королем Верхньої Угорщини. Під час походу османської армії на Відень (1683) Імріх Токелі розширив свою державу на захід майже на всю Словаччину.  

🇹🇷Токелі намагався примиритися з Віднем, але під час особистих переговорів з пашею Варадинським, останній у жовтні 1685 року домігся його ув'язнення. Порта вважала, що Токелі є головною перешкодою на шляху до угоди з Віднем. Втративши Токелі, повстання де факто припинилося. 

🇦🇹Насправді свобода віросповідання, отримана від Леопольда І., була дуже далекою від того, що ми розуміємо під цим терміном сьогодні. Умови, в яких могли існувати і розвивати свою діяльність після 1681 року єванєлицька і кальвіністська церкви, були гнітючими і принизливими. 
-
Леопольд І
-

📜У містах де сильно переважало протестантське населення могли бути тільки один, або максимум два протестантських священика. На противагу цьому, католики могли мати ще кілька капеланів, парафіяльного священика, і в кожному місті засновувалося принаймні один монастир.

💀Після розгрому військ Токолі прийшов Пряшівський кривавий суд, який засудив 24 міщан і шляхтичів до смертної кари дуже жорстокими методами смерті, від спалення до розтягування. 

🇻🇦Перехід від менш жорстокої першої хвилі контрреформації, до жорсткої і насильницької другої хвилі ркатолицизації приніс свої плоди, так як наприкінці цього століття протестанти становили вже тільки 1/3-2/5 населення території нинішньої Словаччини.  

Список використаної літератури

Kvačala, J.: Dejiny reformácie na Slovensku. Liptovský Sv. Mikuláš. 1935.

Doruľa, J.: Obdobie protireformácie v dejinách slovenskej kultúry z hľadiska stredoeurópskeho kontextu. Martin 1998.

Slávik, J.: Dejiny zvolenského evanjelického a. v. bratstva a seniorátu. Banská Štiavnica 1921.

Križko, P.: Dejiny banskomestského seniorátu. Liptovský Sv. Mikuláš. 1948.

Göllnerová, A.: Počátky reformace v Banské 

Bystrici. In: Bratislava. Časopis učené společnosti Šafaříkovy. Roč. 4, Bratislava 1930, s. 580 - 612.

Drobný, P.J.: Evanjelickí slovenkí martýri (mučeníci). Liptovský Sv. Mikuláš. 1929, s. 1 -18.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Зелений Клин – українська земля у Тихому океані

Територія сучасного Зеленого Клину ще з давніх часів населяли маньчжурські, корейські та тунгуські племена де вони боролися за встановлення своєї влади так це призвело до заміщення культури та просуванню китайської культури углиб Маньчжурії. У Середньовіччі ці народився об'єднались в Китайську державу і у 17 ст. іноземці а трохи згодом і сам китайський імператор дає розрізненим племенам офіційно назву маньчжур.  — Карта Маньчжурії — Наприкінці 16 століття московське князівство почало свій рух на територію Уралу та підкорювало одні за іншими народами. Після того як ці народи були завоювані московські козаки почали колонізацію цих земель не зустрічаючи спротиву з боку народів. Першим українцем який з'явився на підкореному Далекому Сході не з власної волі став гетьман "Сіверської України" Дем'ян Многрішний котрого москалі заслали на територію Забайкальського краю. Подальша експансія росіян на територію Далекого Сходу на територію Приамур'я...

Україна біля Тихого океану

                                     І Життя далекосхідних українців зовсім не висвітлено досі як слід, а там, де й висвітлено, то хибно, з викривленням в цей чи той бік. Так, російська література взагалі замовчує й затирає це питання, і хоч твори російських письменників про Далекий Схід (ось як твори Фадєєва та інших) рясніють українськими іменами й українським фольклором (бо без цих імен і цього фольклору немає Далекого Сходу!), як рябіє і вся історія цього краю, надто ж історія громадянської війни на Далекому Сході українськими прізвищами героїв, народних ватажків, прославлених на всю російську імперію, одначе ніде в російській літературі не побачите натяку, що це українське, що це український народ, шо це герої України, Ні навпаки, скрізь той самий галас, за Леніним, про край «нашенський». про народ «нашенський» — цебто російський.            ...