🇦🇹Габсбурги використовували антитурецьку боротьбу для сприяння централізації та рекатолицизму. Протестанти в Королівській Угорщині були позбавлені майна і церков. Незадоволені протестанти подали протест на сейм у Братиславі, і ерцгерцог Маттіас, який представляв свого брата Рудольфа II, відповів, що подібні контрреформаційні дії не будуть продовжені. Однак імператор Рудольф II відхилив їхній протест і заборонив обговорювати релігійні питання на зборах.
-
-
-
-
-
-
⚔️Повстання Штефана Бочкая було першим з шести антигабсбурзьких повстанських повстань. Це відбувалося в 1604 – 1606 роках. Він успішно розгромив прихильників Габсбурзької контрреформації і звільнив майже всю Східну Словаччину. Він прагнув домогтися свободи віросповідання для вищих класів. Обидві сторони уклали мир 23 червня 1606 року у Відні. Привілейованому населенню була гарантована свобода віросповідання, а учасникам повстання була надана амністія.
Штефан Бочкай
-
👑Юрай Турзо, який був обраний угорським палатином у 1609 році, допомагав лютеранам набагато більше за Бочкая. Палатин понад усе дбав про інтереси церкви, Еліаш Лані був його радником у цьому і за його порадою Турзо став вимагати незалежних суперінтендантів. Коли навесні 1609 року Турзо повернувся додому з Виборчих зборів, він скликав синод на липень того ж року, який, однак, не відбувся.
Юрай VII. Турзо
-
📜Синод, що відбувся в Жиліні в 1610 році з його ініціативи, мав особливе значення для розвитку управління лютеранською церквою в Словаччині. Цей Синод завершив розвиток Реформації Лютера майже по всій Словаччині і були сформовані самоврядні органи Еванєлицької церкви Аузбурзького віросповідання (Скорочено Єванєлицької церкви)
Єванєлики стали незалежними і таким чином звільнилися від юрисдикції Римо-католицької церкви. Звільнення церкви спід католицької юрисдикції на Спіші та Шариші було завершено через чотири роки на синоді в Спішському Подграді.
🇻🇦Звільнення лютеран від юрисдикції католицької ієрархії, викликало рішучий протест з боку архієпископа Естергомського Франтішка Форгача, який скликав у 1611 році синод католицького священства в Трнаві для нової хвилі рекатолизації.
🇸🇰Успіх рекатолицизації в першій половині XVII століття пов'язаний в першу чергу з ім'ям Петра Пазманя (1570 – 1637). У 1616 році, коли Пазман став архієпископом Естергома, помер захисник протестантів Юрай Турзо, і палантинство потрапило до рук католиків. Спочатку палатином став Сигізмунд Форгач (1619), а пізніше Мікулаш Естергазі (1625), обоє прихильники Пазманя.
👑Завдяки зусиллям Петра Пазманя в першій половині XVII століття в католицьку віру перейшла низка аристократичних родин.
Петер Пазман
-
🇦🇹Дворянство, відвойоване назад в католицьку церкву в результаті Контрреформації, прийняло не тільки нову релігію, а й габсбургофільську ідеологію, в обмін на що змогло зберегти свої володіння.
🇨🇿🇭🇺До чеського повстання влітку 1619 року приєдналося повстання в Угорщині під проводом Габріеля Бетлена. Він об'єднався з деякими важливими угорськими протестантськими магнатами і в серпні вторгся до східної Словаччини.
Габріель Бетлен
-
🇭🇺🇭🇺Він розбив армію Другета і зайняв Кошице на початку вересня 1619 року. Його прихильники обрали його главою Угорщини, захисником некатолицької релігії, випустили маніфест «Скарги Угорщини» (лат. Querela Hungariae), в якому розповіли описали причини і програму повстання. Бетлен переміг військо католиків і тимчасово звільнив всю Словаччину,і разом з Чехами рушив до Відня.
🇦🇹🇵🇱Однак Юрай Другет вторгся до східної Словаччини зі своєю восьмитисячною армією польських найманців і змусив Бетлен відступити з Відня
✝️Бетлен тимчасово домігся свободи віросповідання і вигнання єзуїтів з Пазманом з Королівської Угорщини.
💀 Після декількох не вдалих спроб перемогти католицьких Габсбургів Бетлен помер, не змігши позбутись католицького ярма.
✝️Загальне невдоволення нескінченним релігійним гнітом спричинило в 1678 чергове повстання, яке очолив Імріх Токелі, багатий лютеранський магнат з міста Кежмарок.
Імріх Токелі
-
🇭🇺Зі східної Словаччини це повстання проникло в решту верхньої Угорщини. Зі страху від цього повстання імператор Леопольд I у 1681 році скликав збори у Шопроні. Він уже скасував абсолютистську форму правління, і на зборах було офіційно відновлено свободу віросповідання принцип, однак реально рекатолизацію не припинили.
🇸🇰У 1682 році Імріх Токелі став королем Верхньої Угорщини. Під час походу османської армії на Відень (1683) Імріх Токелі розширив свою державу на захід майже на всю Словаччину.
🇹🇷Токелі намагався примиритися з Віднем, але під час особистих переговорів з пашею Варадинським, останній у жовтні 1685 року домігся його ув'язнення. Порта вважала, що Токелі є головною перешкодою на шляху до угоди з Віднем. Втративши Токелі, повстання де факто припинилося.
🇦🇹Насправді свобода віросповідання, отримана від Леопольда І., була дуже далекою від того, що ми розуміємо під цим терміном сьогодні. Умови, в яких могли існувати і розвивати свою діяльність після 1681 року єванєлицька і кальвіністська церкви, були гнітючими і принизливими.
Леопольд І
-
📜У містах де сильно переважало протестантське населення могли бути тільки один, або максимум два протестантських священика. На противагу цьому, католики могли мати ще кілька капеланів, парафіяльного священика, і в кожному місті засновувалося принаймні один монастир.
💀Після розгрому військ Токолі прийшов Пряшівський кривавий суд, який засудив 24 міщан і шляхтичів до смертної кари дуже жорстокими методами смерті, від спалення до розтягування.
🇻🇦Перехід від менш жорстокої першої хвилі контрреформації, до жорсткої і насильницької другої хвилі ркатолицизації приніс свої плоди, так як наприкінці цього століття протестанти становили вже тільки 1/3-2/5 населення території нинішньої Словаччини.
Список використаної літератури
Kvačala, J.: Dejiny reformácie na Slovensku. Liptovský Sv. Mikuláš. 1935.
Doruľa, J.: Obdobie protireformácie v dejinách slovenskej kultúry z hľadiska stredoeurópskeho kontextu. Martin 1998.
Slávik, J.: Dejiny zvolenského evanjelického a. v. bratstva a seniorátu. Banská Štiavnica 1921.
Križko, P.: Dejiny banskomestského seniorátu. Liptovský Sv. Mikuláš. 1948.
Göllnerová, A.: Počátky reformace v Banské
Bystrici. In: Bratislava. Časopis učené společnosti Šafaříkovy. Roč. 4, Bratislava 1930, s. 580 - 612.
Drobný, P.J.: Evanjelickí slovenkí martýri (mučeníci). Liptovský Sv. Mikuláš. 1929, s. 1 -18.
Комментарии
Отправить комментарий