Русинські анклави на південному сході центральної Словаччини

🇸🇰 Одним з ареалів розселення русинів у Центральній Словаччині є південний схил воловських гір. Тут, на межі центральної і східної Словаччини, в трьох різних  
районах, є три русинські села: Пача в окрузі Рожнява, Угорна в районі Гельніця, та Гачава в районі Кошице-околі.

⛰️ У рамках дослідження Інституту Матея Бела було чітко з'ясовано, що, незважаючи на видиму розпорошеність цих сіл, їх мешканці відчувають культурну і мовну спорідненість один з одним. Тим більше, що в той час як сьогодні ці села дуже слабо пов'язані між собою дорогами, в минулому їхні мешканці без проблем могли пересуватись прямими стежками між селами за пагорбами.

🗣️ Усі три села повідомляють про високі показники збереження місцевого діалекту, який розуміє у середньому 80% дорослих, а активно ним розмовляють 46%. Серед дітей середній показник становить 65% в плані пасивного розуміння, але активно ним користуються лише в Гачаві (40%).

☦️ Гачава зберегла і інші елементи русинської культури, яких уже бракує іншим двом селам. Якщо в селах Пача та Угорна мешканці перейшли на римо-католицьку віру ще до 20 століття, то в селі Гачава більшість населення досі становлять греко-католики.
🇺🇦 Під час перепису 2021 року 25% жителів Гачави записали себе русинами. Таким чином досягнуто законний кворум у 15% для отримання офіційної двомовності, тобто двомовних таблиць і можливості спілкуватись з органами місцевого самоврядування рідною мовою. У Пачі 5% населення назвали себе русинами, в Угорній лише 1%.

🇨🇿 Висока частка русинів у селі Гачава цікава ще й тому, що останній перепис населення в селі зумів показати більшу кількість свідомих русинів, ніж у першій половині 20 століття. В австро-угорських переписах жителі села записані як словаки, але після створення Чехословаччини частина з них (38% у 1921 р. та 13% у 1930 р.) обрали русинську ідентичність. Після Другої світової війни словацька ідентичність знову стала домінуючою, а русини в селі знову з’явилися в переписі лише в 2021 році.

🇺🇦 Воскресіння свідомих русинів в селі Гачава доводить можливість повторного розвитку нашої ідентичності в селах, в яких вона поступово зникала протягом останніх десятиліть, і потребу праці з закордонними Українцями.

🇮🇳 Особливістю села Гачава є значне представництво ромської громади, яка, згідно з базою даних Атласу ромських громад 2019, складає 46% місцевого населення. Місцеві жителі говорять про хороші міжетнічні відносини в селі, які зумовлені високим рівнем інтеграції місцевих ромів.

⛰️ Через відсутність інфраструктури, нема можливості підтримувати зв'язок між цими трьома селами. В результаті чого місцеві часто одружуються не на своїх русинських сусідах, а на словаках.
🎓 Шкільна система також не сприяє збереженню місцевої культури. Гачава та Угорна не мають власних шкільних приміщень. У Пачі є лише дитячий садок. Діти з цих трьох селищ їдуть у більші села чи містечка поблизу, де вчаться разом з дітьми словацького або угорського етнічного походження. 

🇺🇦🇸🇰 Бажаю нашим братам русинам-українцям у Словаччині, моїм землякам, успіхів у відновленні та зберіганні ідентичності, і нового уряду, який матиме більш сприятливе ставлення до не словацького корінного населення країни.

Вільний переклад

Джерело : Ábel Ravasz, Ľuboš Kovács, Anna Zamišková. Atlas rozmanitosti Slovenska: Gorali a Rusíni na Strednom Slovensku / published Kult Minor 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Зелений Клин – українська земля у Тихому океані

Михайло Ханенко