К основному контенту

Реформація на території сучасної Словаччини в 16. Столітті

🇭🇺Коли хвиля Реформації прокотилася в Угорське Королівство, на королівському престолі сидів слабкий і недосвідчений монарх Людовик II, який за 60 тисяч золотих монет від Риму він дозволив прийняти закон 1523 року, яка закликає короля, як католицького монарха, покарати всіх лютеран та їх захисників і прихильників, як єретиків і ворогів Діви Марії, смертю і конфіскацією майна.
-
Людовик ІІ Ягелон
-
📜Через два роки (24 квітня 1525 року) був прийнятий закон: «Lutherani comburantur - лютерани повинні бути спалені». Однак, незважаючи на ці суворі заборони, Реформація швидко поширилася в країні і знайшла нових прихильників навіть в рядах магнатів і знаті.  

🇩🇪Коли у 1525 році парафіяльний священик Банської Штявниці Конрад Кордатус і парафіяльний священик Кремніци Ян Крезлінг наважилися проповідувати вчення Лютера в Зволені, їх посадили до в'язниці в Буді, попри протести з боку Кремниці та Штявниці. 

⚔️На початку 1526 року шахтари в Банській Бистриці підняли повстання. Розслідування повстання було доручено Штефану Вербьоці, запеклому ворогу Реформації, який до того спалив вісім послідовників Лютера і повітового губернатора Гаспара Рашку. Слідство показало, що шахтарі повстали не тільки через утриману заробітну плату, але й через примус зректися своєї віри публічною присягою.

👑Магнати побудували і фінансували сотні шкіл. Одним з перших реформаторів на території сучасної Словаччиніюи був Матей Біро Девай, якого ще називають «угорським Лютером», а серед важливих представників старої церковної ієрархії, яка прийняла вчення Лютера, були два єпископи Нітри, Штефан Подманіцький і Франтішек Турзо
-
Матей Біро Левай (у центрі) 
-
📜Перший синод лютеран відбувся на території сучасної Словаччини в 1546 році, на ньому були присутні представники п'яти верхньоугорських вільних королівських міст, міські священики, керівники шкіл і проповідники сільських громад Шаришського і Спішського повітів. Синод прийняв 16 канонів, які стали першим зразком для формулювання сповідання віри та створення правил церковного життя лютеранських громад. Вони визначили Loci Comune Августа і Меланхтона як основу віри. На Синоді було створено перший сеньйорат.

🇩🇪Вищезгадані міста вирішили скласти спільне сповідання віри, яке пізніше назвали Confessio Pentapolitana, яке у вересні 1549 року було написано ректором Бардейовської школи Леонардом Штеккелем, який був учнем і другом Філіпа Меланхтона, батька філософського формулювання протестантизму. 
-
Леонард Штеккель
-
🇻🇦З середини XVI століття почали пропагувати першу організовану рекатоликалізацію. Першим очільником цих зусиль став Мікулаш Олах, архієпископ Естергомський. Тоді ж почалися спроби рекатолизації в Трнаві. 
-
Мікулаш Олаг
-
👑За принципом Cuius regio, eius religio (1555) знать затверджувала свої конфесії на території, що належала до неї. Католицька церква без великих успіхів спробувала магалася підкупити знать, єдиним винятком була західна Словаччина, де частина шляхти все ж таки прийняла католицизм. 

📉У 1559 році, відповідно до положень Тридентського собору, естергомський архієпископ Мікулаш Олаг почав проводити візитацію в окремих парафіях, яка мала визначити насамперед ортодоксальність священиків (це важливе історичне джерело для знання релігійних умов на угорській території на початку 60-х років 16 століття). Результати візитації до Словаччини показали, що більшість священиків прийняли протестантизм.

💀У 1559 році було складено ще одне віросповідання, Confessio Heptapolitana, яке було прийнято сімома містами Центральної Словаччини (Банська Бела, Банська Бистриця, Банська Штявниця, Кремніца, Губєтова, Нова Баня, Пуканець), її було укладено за зразком confessio Pentapolitana. 
На початку наступного року міщани сім міст надіслали це віросповідання королю і архієпископу Естергомському, за що отримали жорстоке покарання.
-
Костел Успіння Діви Марії в Банській Штявниці, який у 1575 – 1669 роках церква належав протестантам.
-
🇻🇦У 1561 році було засновано єзуїтську школу в Трнаві та семінарію для священичої освіти. Мікулаш Олах намагався схилити на свій бік протестантів ненасильницьким шляхом (освіта, книговидавництво). Однак це не принесло ніякої користі.

📜У 1569 році складено третє і останнє віросповідання, Confessio Scepusiana (повна назва Confessio fidei christianae parochum XXIV regalium ecclesarium in Scepusio), яке було прийнято 24 спішськими містами.  

✝️ Про утиски лютеран міст центральної Словаччини з боку угорської влади в ці часи, найкраще свідчить лист, надісланий містом Кремниця до міста Банська Штявниця 12.5.1575.
У ньому говорилося: "Не можемо приховати від вас, що папісти в усій нашій області старанно розставляють пастки для духовенства, деяких священиків публічно проклинають, інших ретельно ловлять і забирають. "

🇻🇦Завдяки зусиллям кардинала Юрая Драшковича, імператор і король Угорщини Рудольф II у 1586 році подарував єзуїтам Турчянський депозитарій для заснування коледжу в містечку Клаштор под Знєвом, в якому протестантська молодь проходила перевиховання. Знєв став одним із центрів рекатолизації центральної Словаччини, незважаючи на протест місцевої, протестантської, знаті. 
-
Голгофа у Клашторі под Знєвом
-
🇸🇰Однак перша хвиля Контрреформації була не дуже вдалою, що підтверджує
Історик Єва Ковальська, яка визнає, що в XVI столітті 90 відсотків населення сучасної Словаччини були протестантами.

Список використаної літератури

Kvačala, J.: Dejiny reformácie na Slovensku. Liptovský Sv. Mikuláš. 1935.

Doruľa, J.: Obdobie protireformácie v dejinách slovenskej kultúry z hľadiska stredoeurópskeho kontextu. Martin 1998.
Slávik, J.: Dejiny zvolenského evanjelického a. v. bratstva a seniorátu. Banská Štiavnica 1921.

Križko, P.: Dejiny banskomestského seniorátu. Liptovský Sv. Mikuláš. 1948.
Göllnerová, A.: Počátky reformace v Banské 

Bystrici. In: Bratislava. Časopis učené společnosti Šafaříkovy. Roč. 4, Bratislava 1930, s. 580 - 612. 

Drobný, P.J.: Evanjelickí slovenkí martýri (mučeníci). Liptovský Sv. Mikuláš. 1929, s. 1 -18.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Зелений Клин – українська земля у Тихому океані

Територія сучасного Зеленого Клину ще з давніх часів населяли маньчжурські, корейські та тунгуські племена де вони боролися за встановлення своєї влади так це призвело до заміщення культури та просуванню китайської культури углиб Маньчжурії. У Середньовіччі ці народився об'єднались в Китайську державу і у 17 ст. іноземці а трохи згодом і сам китайський імператор дає розрізненим племенам офіційно назву маньчжур.  — Карта Маньчжурії — Наприкінці 16 століття московське князівство почало свій рух на територію Уралу та підкорювало одні за іншими народами. Після того як ці народи були завоювані московські козаки почали колонізацію цих земель не зустрічаючи спротиву з боку народів. Першим українцем який з'явився на підкореному Далекому Сході не з власної волі став гетьман "Сіверської України" Дем'ян Многрішний котрого москалі заслали на територію Забайкальського краю. Подальша експансія росіян на територію Далекого Сходу на територію Приамур'я...

Україна біля Тихого океану

                                     І Життя далекосхідних українців зовсім не висвітлено досі як слід, а там, де й висвітлено, то хибно, з викривленням в цей чи той бік. Так, російська література взагалі замовчує й затирає це питання, і хоч твори російських письменників про Далекий Схід (ось як твори Фадєєва та інших) рясніють українськими іменами й українським фольклором (бо без цих імен і цього фольклору немає Далекого Сходу!), як рябіє і вся історія цього краю, надто ж історія громадянської війни на Далекому Сході українськими прізвищами героїв, народних ватажків, прославлених на всю російську імперію, одначе ніде в російській літературі не побачите натяку, що це українське, що це український народ, шо це герої України, Ні навпаки, скрізь той самий галас, за Леніним, про край «нашенський». про народ «нашенський» — цебто російський.            ...

Реформація на території сучасної Словаччини в 17. Столітті

🇦🇹Габсбурги використовували антитурецьку боротьбу для сприяння централізації та рекатолицизму. Протестанти в Королівській Угорщині були позбавлені майна і церков. Незадоволені протестанти подали протест на сейм у Братиславі, і ерцгерцог Маттіас, який представляв свого брата Рудольфа II, відповів, що подібні контрреформаційні дії не будуть продовжені. Однак імператор Рудольф II відхилив їхній протест і заборонив обговорювати релігійні питання на зборах.  ⚔️Повстання Штефана Бочкая було першим з шести антигабсбурзьких повстанських повстань. Це відбувалося в 1604 – 1606 роках. Він успішно розгромив прихильників Габсбурзької контрреформації і звільнив майже всю Східну Словаччину. Він прагнув домогтися свободи віросповідання для вищих класів. Обидві сторони уклали мир 23 червня 1606 року у Відні. Привілейованому населенню була гарантована свобода віросповідання, а учасникам повстання була надана амністія.  - Штефан Бочкай - 👑Юрай Турзо, який був обраний угорським пал...